Nytt signalsystem innebär mycket arbete under kommande år för Mantena.
För att uppnå högre punktlighet, ökad säkerhet och en stabilare järnväg förnyas nu signalsystemet i Norge. Det nya signalsystemet heter ERTMS och står för European Railway Traffic Management System.
Bane NOR har inom projektet avtal med tre leverantörer. Dessa är Siemens, som levererar det nya signalsystemet, Alstom som bygger om tågen och Thales som levererar det nya trafikstyrningssystemet. Mantena är underleverantör till Alstom och valdes tack vare kompetens, kapacitet, konkurrenskraftigt pris och tidigare erfarenhet från liknande projekt.
I bruk på Oslo S 2026
När Nordlandsbanen från Grong till Bodø tar ERTMS i bruk i oktober 2022 och Gjøvikbanen från Roa till Gjøvik några veckor senare, har Mantena bidragit med installationen av utrustningen som ska monteras på tågen.
Det nya signalsystemet planeras tas i bruk på Oslo S under 2026. Då ska cirka 400 tåg ha fått det nya digitala signalsystemet installerat.
Ett bevis på genomförandeförmåga
ERTMS-projektet är för närvarande Norges största IT-projekt. Mantenas projektledare Bjørn Erik Hattrem tycker det är en ära att vara med och ta järnvägen in i en ny och modern tidsålder.
– Att Mantena deltar i detta projekt visar att vi har genomförandeförmåga och är en professionell aktör inom projektgenomförande. Detta kommer att bli lärorikt, utmanande, spännande och roligt, säger Hattrem.
Projektledaren berättar om ett omfattande projekt, även för Mantenas del. I planen finns nära 200 000 arbetstimmar och som mest kommer projektet sannolikt att involvera mellan 60 och 70 Mantena-medarbetare.
Det kommer bli hektiskt
Efter ett utmanande år 2021, där projektet fick känna av de utmaningar som förekommit i de olika försörjningskedjorna världen över, kommer det att bli hög aktivitet på verkstäderna på Marienborg och Grorud under de kommande åren, något som projektledaren ser fram emot.
– Det är otroligt spännande att få vara med om framtiden för tågtrafiken i Norge med färre förseningar och bättre kontroll. Idag finns det över femton olika signalsystem, som har byggts ut under åtta decennier. Nu byts alla dessa ut mot ett nytt system och Norge är, vad jag känner till, det enda landet som gör detta på det här sättet istället för att ta en sträcka här och en där. Det är klart att detta är roligt att vara med om, säger Hattrem.
